Att lära sig kinesiska som barn ger ett försprång på arbetsmarknaden som vuxen.
Det tror i alla fall Jill Nilsson som startat Montessoriskolan Stims i Stockholm, där barnen lär sig språket redan i förskolan. Och intresset för kinesiska på schemat ökar i hela landet.
Ni hao – hej – hälsar eleverna på Stims skola varje morgon. Kinesiskan ingår nu i deras vardag och rektorn Jill Nilsson anser att det ger en bra grund inför framtiden.
– Kinesiskan är det mest talade språket efter engelskan i dag, det handlar om att ligga steget före och vara med när det händer, säger hon.
Jill Nilsson tror att Kina blir en allt viktigare del av världen och globaliseringen som redan pågår kommer att sudda ut gränserna än mer. Därför anser hon att det är viktigt att språket kommer in redan i tidig ålder och de yngsta barnen är bara 2,5 år.
Stims är Sveriges enda skola som i dag lär ut kinesiska i så tidig ålder. Men det blir allt mer populärt bland äldre elever, både på kommunala skolor och på friskolor. Dock är det inget som kommer bli ett obligatoriskt ämne.
– Många skolor har det för att profilera sig, det sticker ut, men varje skola har själv möjlighet att bestämma, säger Eva Engdell, undervisningsråd, Skolverket.
Och hon säger att ju tidigare man lär sig ett språk desto bättre, men att det är viktigt att det görs på ett stimulerande och roligt sätt.
– Från början var det inte tänkt att de små barnen skulle lära sig så mycket kinesiska, men de älskar det, säger Jill Nilsson.
Johanna Engman