För att få köra med blåljus och sirener krävs särskild trafikutbildning. Vi har testat polisens förarutbildning.
För att få åka ut på utryckningar med blåljus och siren, så kallade trängande fall, krävs särskild utbildning. Metro har provkört polisens övningsbana.
Just i dag är hela banan som en stor halkbana. 30 kilometer i timmen tycker jag är lagom och kör tryggt och försiktigt runt men glömmer både att kolla backspeglar och blinka.
– Som väglaget ser ut i dag ska man i alla fall klara av att hålla en snitthastighet på 50 kilometer i timmen, men det är klart, någon ska ju vara sist också, säger Bernt Andersson, polisens handledare som åker med i bilen.
Plötsligt så ropar kontrolltornet (i verkligheten polisens ledningscentral) på grupp sju, det är alltså vi. Bankrån, ta snabbaste vägen norrut.
– Då är det dags för blåljus och siren, säger Bernt Andersson.
Nu har vi företräde och rätt till att bryta mot i princip alla trafikregler utom stopplikten eller trafikvakt som vinkar med flagga. Vi kommer till en trafikstockning med både poliser och civila bilar.
– Nu måste du visa vad du vill, visa på vilken sida du tänker ta dig förbi, annars blir de framför förvirrade.
Efter det dyker det upp koner som spärrar av vägen. Det blir slalom och sen en tvärnit. Det går hyfsat.
– Vi kan konstatera att du inte kör sämre än någon annan som är här första dagen, men du slarvar med blinkersen, säger Bernt.
Det innebär alltså att jag har minst sju dagar kvar på banan för att bli godkänd. Jag får ändå en gnutta beröm för att jag inte körde över en trehjuling som stod mitt i vägen.
– De som är här sista dagen brukar vara så nervösa att de nästan kräks. Kör man av vägen eller missar en stopplikt blir man inte godkänd. De som inte är så nervösa stressar vi lite extra genom att höja radion eller slå på sätvärmen, säger Bernt Andersson.
Tips: Utbildningarna
Matilda Lann