Sök utbildning 👉

Så fixar du kontoret ovan molnen

Victor Pedersén har ett tydligt karriärmål, att bli pilot. Men hur lyckas man nå dit? Studentrekryterarna på Sveriges största pilotskolor tipsar.

Victor går just nu samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning ekonomi på JENSEN gymnasium Södra i Stockholm. Ända sedan tidig ålder har han drömt om att bli pilot.

– Jag var 3-4 år när jag flög första gången och redan då väcktes intresset. Sedan har det accelererat och med tiden har jag skaffat mycket information på nätet. Jag är en person som sätter upp mål i allt jag gör, att bli pilot är ett, säger Victor.

På fritiden jobbar Victor på att ta ett certifikat för privatflyg, enmotorigt plan, och sedan vill han försöka bygga på det för att så småningom bli trafikflygare.

– Jag sparar allt jag har för att nå mitt mål och en dag få ha kontoret ovan molnen, säger Victor.

Vad krävs för att bli antagen?

Men vad krävs då för att bli antagen till en pilotutbildning och klara sig igenom den? Vi pratar med studentrekryterarna på Sveriges två främsta pilotutbildningar för att få svar.

Är det svårt att komma in på pilotutbildning?

– Ja, det är mycket svårt eftersom det är så hög konkurrens. Vi hade 560 sökande till 12 platser senaste ansökningsomgången. Av dem kallades 450 till tester, 100 hade inte rätt behörighet, berättar Viveka Lund, ansvarig för studentrekryteringen på Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet.

– Vi driver dels statligt finansierad utbildning dels privat, där eleven betalar utbildningen själv. På den privata utbildningen är det enklare att komma in, så länge man har behörigheterna och anses lämplig efter testerna, berättar Magnus Mattsson, marknadschef på Scandinavian Aviation Academy.

Vilka antagningskrav finns?

– För att vara behörig krävs att du godkänt i Matematik C, Engelska B och Fysik B. Men för oss är inte höga betyg från gymnasiet viktigt, vi vet att det inte finns någon korrelation mellan höga betyg och att bli en bra pilot. Vi lägger störst vikt vid testerna, säger Viveka.

– Det är också viktigt att veta att det finns medicinska krav, man kan inte bli pilot om man t ex har diabetes eller hjärtproblem. Däremot är det en vanlig fördom att man måste ha felfri syn. Det viktiga är att synfelet ska kunna gå att korrigera med glasögon eller linser till fullgod syn.

Hur går antagningstesterna till?

– I en cockpit finns det en himla massa infokanaler och som pilot måste man kunna sprida ut sitt fokus på många saker samtidigt så att inget händer. Hos oss testas olika förmågor hos den sökande genom 9 delprov, till exempel logiskt tänkande, teknisk förståelse, simultanförmåga testas. Och allting sker under tidspress, säger Magnus Mattsson.

– Stor vikt läggs vid att mäta av den spatiala förmågan, dvs rumsuppfattningen, hur bra du tål stress och hur bra minne du har. Vid start och landning är det mycket som händer och man får inte tappa bort vissa saker, därför är det viktigt med ett bra minne, säger Viveka.

Rekryterarna: Så maximerar du chansen att komma in på pilotutbildningen

  • Välj naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet.
    Förutom att ge den rätta behörigheten ger de här gymnasieprogrammen den bästa grunden för att klara teorin på utbildningen där mycket handlar om teknik, motorlära och fysikens lagar. Går du trots allt ett annat program, se till att läsa Matematik C, Engelska B och Fysik B.
  • Skaffa lite livserfarenhet innan du söker till utbildningen.
    Plugga eller jobba något år innan så att du är säker på att det är pilot du vill bli. Pilotutbildningen leder direkt till ett yrke och är inte en bred utbildning med många olika yrkesmöjligheter som t ex ekonomi.
  • Vänta inte för länge med att söka till utbildningen.
    De flesta flygbolag vill ofta att de piloter de nyanställer ska vara högst 30 år.
  • Syssla med aktiviteter på fritiden som visar din motivation.
    Motivation och intresse är otroligt viktigt för den här typen av utbildning som är så pass tuff. Gör saker som visar att du har ett genuint intresse för flygning, segla segelflyg, besök en flygklubb eller ta privata flyglektioner.

Ny pilotutbildning 2012

Från och med 2012 kommer pilotutbildningen vara en yrkeshögskoleutbildning. Den kommer att ha 40 platser. Vem som kommer anordna utbildningen är i dagsläget oklart. Första antagningen kommer ske våren 2012. Antagningskraven kommer inte förändras märkvärt eftersom de finns reglerade i europeiska regelverk.

Johanna Boussard


Annonser