10 november började 2010 års arbetsmarknadsdagar Arkad i Lund och veckan efter är det Armadas tur på KTH i Stockholm. Men till skillnad från tidigare år ligger fokuset på de mjuka värdena.
– Detta är en mässa som handlar om den framtida arbetsmarknaden och inte en renodlad jobbmässa. Arbetsmarknadsdagarna vänder sig till en bredare målgrupp och syftar till att studenter i första hand ska informera sig dels om olika företag och dels om kulturer inom olika branscher, säger Kristoffer Davidsson, projektledare för Arkad i Lund.
Samma förhållningssätt har man även på KTH. Moa Mossberg som är projektledare på Armada menar att det är viktigt att företagens och studenternas visioner och förväntningar på arbetsmarknadsdagarna ska stämma överens med varandra.
– Företagens främsta syfte med att delta är att ”branda” sig mot framtidens arbetskraft men också att knyta kontakter med studenter, säger hon.
Ett sätt att hjälpa studenterna har varit att på olika sätt informera om hur de på bästa sätt ska kunna utnyttja arbetsmarknadsdagarna.
– Vi har informerat genom massmejlutskick, inspringningar på föreläsningar samt med marknadsföring mot alla årskurser. Armada och Arkad är mässor som vänder sig lika mycket till förstaårsstudenter som till dem som snart går ut. Förstaårsstudenterna kan exempelvis använda arbetsmarknadsdagarna som inspiration inför senare val av inriktning
4 tips för att få ut max av besöket- Läs på. Förbered dig ordentligt genom att läsa på om företagen som ställer ut. Använd webben och gärna också mässkatalogen. Där kan du hitta all relevant information. Får du inte svar på dina frågor där så besök företagens montrar och ställ dina frågor direkt till dem.
- Vad vill du få ut? Fundera på vad du vill ha ut av mässan.Ska du skriva en kandidatuppsats kan du leta efter inspiration men också kontakter som kan vara nyttiga för dig. Går du i årskurs 1 kan mässan vara ett bra tillfälle för dig att orientera dig om vilka branscher som finns.
- Våga fråga. Ta verkligen chansen att vara där och våga ställa frågor till representanterna för företagen och se vad du kan få tillbaka. Oftast finns det en chef, en HR-person, en specialist och en nyutexaminerad som företagsrepresentanter. Tänk på att företagen är där för dig.
- Var dig själv. Våga vara dig själv och framför allt våga sälja in dig själv. Visar du en positiv inställning och att du är nyfiken på företaget så är dina chanser större att få kontakt med företaget och bli ihågkommen om du tar kontakt med företaget vid senare tillfälle.