Ebba Sjöberg och Lena Thulin drog ihop sin klass för en eftermiddag på stan. Det blev en av de mest annorlunda marknadsföringsinsatserna för en utbildning vi har sett. En urartad fest som behöver en utbildad eventkoordinator.
En lullig festdeltagare kommer fram och frågar var man fyller på champagnen. Några dansar i otakt och undrar när bandet egentligen ska börja spela. Det här är festen som inte fungerar som den ska.
Eleverna från yh-utbildningen ”Eventkoordinator” i Landskrona har hittat en ny form för att marknadsföra en utbildning. En fest på stan som tillsynes urartat och en skylt med texten "Här hade det behövts en eventkoordinator".
- Det är i dagsläget inte så många som vet vad en eventkoordinator är och det är detta vi vill ändra på. Tanken med festen är att visa på hur mycket som kan gå fel under ett evenemang och hur viktigt det är att det finns en projektledare som håller i trådarna. säger Lena Thulin.
- I vår bransch handlar det om att vara kreativ och nytänkande. Vi ville hitta ett nytt sätt att marknadsföra utbildningen, utöver de traditionella mässorna och broschyren, säger Ebba Sjöberg.
Ebba och Lena ingår i en projektgrupp elever som har som praktikuppdrag att marknadsföra deras utbildning. Utöver den här lite galnare idén har de tagit fram en broschyr, varit på mässor, gjort en film och en blogg.
- Nu hoppas vi att det blir fler än vanligt som söker vår utbildning, vi vill bli Sveriges ledande eventutbildning, säger Ebba.
Utbildningens bloggJohanna Boussard