Avancerad datorgrafik
Kursen syftar till att fördjupa och bredda studentens kunskaper om algoritmer för tredimensionell datorgrafik, samt att ge erfarenheter av att implementera avancerade 3D-grafiktekniker. Den är en fortsättningskurs till en inledande kurs i datorgrafik, och ger studenten en möjlighet att fördjupa sig inom enskilda områden och även att utföra ett projekt.Kursen innehåller obligatoriska seminarier, där mer detaljer på en forskarnivå presenteras för ett urval ämnen, som t.ex.:- ambient occlusion- hår-rendering- GPGPU-applikationer- raytracing och global illumination- avancerad path tracing- GPU-raytracing- hårda och mjuka skuggor- indirekt belysning i realtid- spherical harmonics, etc.De inledande seminarierna presenteras av läraren eller andra forskare. De återstående seminarierna består av korta presentationer av studenterna, följt av gruppdiskussioner för att fördjupa förståelsen av de presenterade algoritmerna/teknikerna. Eftersom ämnet väljs av presentatören, kommer det exakta kursinnehållet att variera något för varje kursinstans.Studenten får praktisk erfarenhet av ett större projekt om 3D-grafik (individuellt eller igrupper). T.ex. kan projektet vara att genomföra en enskild avancerad omfattande teknik eller genomföra flera avancerade men mindre omfattande tekniker. Detta kan,till exempel, göras som en renderingsmotor i ett spel eller som fristående program och/eller specialeffekter.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Göteborgs universitet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...
Highlights