Barns språk-, läs- och skrivutveckling, digitala miljöer och verktyg för förskollärare
Denna kurs handlar om barns språkliga och kommunikativa utveckling och lärande. Kursen tar sin utgångspunkt i teorier och forskning och har ett såväl språkteoretiskt som språkdidaktiskt fokus. Barns tidiga verbala språkutveckling, samt tidiga skriftspråksutveckling, behandlas utifrån olika teoretiska perspektiv. Vidare behandlas hur digitala och icke-digitala medier, skapande, berättande och lek kan användas som didaktiska redskap för att stödja barns språkliga och kommunikativa utveckling samt skriftspråkslärande. Kursen ger vetenskapliga begrepp och metoder för att kunna beskriva och analysera barns språkliga samspel, begreppsbildning och språkliga förmåga. Barns lärande och utveckling av sina språk i samspel med barn och lärare i förskolan och förskoleklass behandlas och analyseras utifrån teoretiska begrepp. Även förutsättningar och möjligheter i verksamheten för barns utveckling av ett eller flera språk diskuteras. Du som inte arbetar på förskola/förskoleklass under dina studier får själv ordna tillgång till en förskola/förskoleklass där du kan genomföra utbildningens verksamhetsanknutna uppgifter samt examensarbete.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...