Datorgrafik
Kursen syftar till att ge bred kunskap kring algoritmer för 3D-grafik samt erfarenheter av att implementera grundläggande 3D-grafiktekniker.
Kursen ger kunskap om de principer som används för att skapa bilder med hjälp av datoralgoritmer. Primärt fokus ligger på realtidsrendering och fotorealistisk rendering. Den första delen av kursen omfattar realtidsrendering, där tekniker och datastrukturer för t.ex belysning, texturering, specialeffekter, skuggor och reflektioner kommer att studeras. Designen hos grafikhårdvara och uppsnabbningsalgoritmer kommer också att behandlas.
Kursens andra del fokuserar på hur man genererar fotorealistiska bilder vilket inkluderar algoritmer för ray tracing och global illumination. Överlag ger kursen förklaring till och viss förmåga att på grundläggande nivå tillämpa tillhörande matematik, som t ex objekt- och kameratransformationer, ljus-material-interagering samt intersektionstest. För detta används linjär algebra. Kursen innehåller en del programmeringövingar som ger eleverna praktiska färdigheter kring programmering av 3D-grafik.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...