Franska: Sociala medier i den fransktalande världen
I denna kurs introduceras begrepp och teorier inom diskursanalys och kommunikationsvetenskap som är användbara i analyser av sociala medier från den fransktalande världen. Språkliga, sociala och tekniska aspekter av kommunikationen på franskspråkiga sociala medier behandlas i kursen. Hur franska språket används i detta sammanhang blir belyst och diskursiva praktiker i olika medietyper såsom bloggar, mikrobloggar, forumdiskussioner och kommentarsfält behandlas. Frågor som också tas upp är vad som skiljer traditionella och sociala medier åt och vad det digitala sammanhanget (plattformarnas egenskaper, gränssnittens utformning, möjligheterna till hyperlänkning, etc.) innebär för språkanvändning och kommunikation på sociala medier. De sociala mediernas betydelse för människors identitetskonstruktion, liksom deras roll som arena för diskussioner och debatter i den fransktalande världen, studeras också.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...