Introduktion till spelvetenskap
Kursen ger en översikt samt teoretiska begrepp och ramverk som kan användas för analys och utvärdering av spel. Kursen innehåller särskilt fokus på tv-spel, moderna brädspel och bordsrollspel. Vi tittar också på transmediala aspekter och spelformer som inte passar in i dessa kategorier.
Studenterna formulerar flera forskningsfrågor kring spel som de själva väljer, och under kursen utvecklar de färdigheter som krävs för att svara dessa frågor. Kursen introducerar tre centrala forskningsperspektiv som är användbara för spelstudier. Vi använder oss av det systemiska perspektivet, som utforskar hur spel fungerar. Vi tittar på det upplevelsemässiga perspektivet, som utforskar hur spel får oss att känna. Och vi tittar på det kritiska perspektivet, som fokuserar på vad spel försöker säga.
Kursen har också ett starkt fokus på att "lära genom att spela", där spel är den primära texten i deras disciplin. Studenter som läser kursen kommer att ha möjlighet att själva prova på bordsrollspel, samt en chans att spela ett kurerat urval av moderna brädspel.
Kursdeltagarna sammanställer en akademisk artikel och poster som en del av kursen; kamratgranska sina kollegors uppsatser; och presentera sina uppsatser för sina kollegor vid ett kursslutssymposium.
Delkurser
1. Inlämningsuppgifter (Assignments), 7,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...