Flerspråkighet, interaktion och identitetsskapande i klassrum
I denna kurs behandlas aktuell forskning kring flerspråkighet i klassrummet där särskilt betydelsen av interaktion för språk- och kunskapsutveckling samt identitetsskapande uppmärksammas. Möjligheter och hinder för användningen av flera språk i klassrummet belyses och diskuteras. Fokus i kursen riktas mot relationen mellan interaktion, identitet och lärande när det gäller elever med svenska som andraspråk. Under kursen bearbetas och analyseras autentiska samtal med flerspråkiga klassrumsmiljöer. Vidare belyses metodologiska och etiska frågor vid studier av interaktion generellt och i klassrummet specifikt. Under kursen väljer den studerande att fördjupa sig inom ett avgränsat område av relevans för kursen.
Kommande starter
Förkunskaper
- Kandidatexamen om minst 180 hp inom humaniora eller utbildningsvetenskap
Gör en intresseanmälan
Välkommen till Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna har 14 000 studenter och 820 anställda. Ungefär 11 000 studenter vid lärosätet studerar nätbaserat på distans. Högskolan Dalarna ligger i framkant gällande studier på distans och nätbaserad undervisning. Högskolan Dalarna har ett brett utbildningsutbud både på grundnivå och...