Flerspråkighet som fenomen och företeelse - vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller och metodologiska perspektiv
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa bred förståelse av området flerspråkighetsforskning såväl internationellt som nationellt
- visa fördjupad förståelse av något avgränsat område inom flerspråkighetsforskningen
- analysera aktuella forskningsresultat inom flerspråkighetsforskning relaterade till språkanvändning, samhällsaspekter och lärande i relation till de vetenskapsteoretiska förklaringsmodeller de bygger på
- visa god kännedom om metodologiska frågor av relevans vid studium av processer och komplexa företeelser och problem med fokus på flerspråkighet
- visa god kännedom om etiska frågor, i synnerhet sådana som brukar vara aktuella i samband med kvalitativt inriktade forskningsmetoder
- visa grundläggande kännedom om huvuddrag i etnografiskt inriktad språkforskning.
Kommande starter
Välj mellan 4 startdatum
Förkunskaper
- Filosofie kandidatexamen 180 hp med huvudområde svenska som andraspråk
Gör en intresseanmälan
Välkommen till Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna har 14 000 studenter och 820 anställda. Ungefär 11 000 studenter vid lärosätet studerar nätbaserat på distans. Högskolan Dalarna ligger i framkant gällande studier på distans och nätbaserad undervisning. Högskolan Dalarna har ett brett utbildningsutbud både på grundnivå och...
Highlights