Samhällsteori och metodologiska överväganden i utbildningsvetenskaplig kontext
I kursen behandlas samhällsteorier som kan användas för att analysera utbildning. Vidare behandlas och integreras olika metodologiska angreppssätt som kan skapa fördjupad förståelse av utbildningskontexter. Därtill granskas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån forskningsetisk synvinkel.Moment 1: Samhällsteorier och teoriimpregnerad analys (4,5 hp)Momentet behandlar användningen av samhällsteorier för teoriimpregnerad analys av utbildningsvetenskapliga frågor.Moment 2: Metodologiska överväganden (4,5 hp)Momentet behandlar komplexa samband mellan samhällsteorier, metodologiska ansatser och utbildningsvetenskaplig forskning.Moment 3: Pilotstudie och VFU (6 hp)Momentet innehåller en pilotstudie som bygger på paper som skrivs i moment 1 och 2. I fokus för pilotstudien står insamling av ett empiriskt material, bearbetning av kvalitativa och kvantitativa data samt teoriimpregnerad analys. I momentet ingår VFU i form av empiriinsamling motsvarande 1 hp.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Högskolan Kristianstad
Utbildningarna är utsedda till några av landets bästa
Högskolan Kristianstad är en populär högskola i södra Sverige. Där finns några av landets bästa utbildningar som leder till jobb. Du har nära kontakt med dina lärare och försvinner inte i mängden, en liten men samtidigt stor högskola. Högskolan Kristianstad...
Läs mer om Högskolan Kristianstad och visa alla utbildningar
Highlights