Videoreportage
Datadriven innehållsstrategi
ANVÄND DATA FÖR EFFEKT
Skapa framgångsrika kommunikationsstrategier och leverera relevant, datadrivet innehåll med vår utbildning Datadriven innehållsstrategi. Vidga din kompetens inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande med kompetens inom data, digitalt beteende och datadriven innehållsstrategi.
I dagens konkurrensutsatta digitala landskap är det viktigt att kunna leverera relevant och engagerande innehåll till rätt publik vid rätt tidpunkt. För att nå och engagera din målgrupp behöver du mer än bara en kreativ idé. Genom att använda datadriven analys och strategi kan du ta din kommunikation till nästa nivå och skapa mer effektiva kampanjer och strategier. Innehållstrategi baserad på insikter från data skapar möjligheter för framgångsrika kommunikationsresultat.
Vår utbildning Datadriven innehållsstrategi är skapad speciellt för yrkesverksamma inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande som vill utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området. Genom att kombinera datadrivna möjligheter med datadrivna kommunikationsstrategier kommer du att lära dig att skapa effektiva innehållsstrategier.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Förkunskaper
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka behöver du ha:
- Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens. - Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom kommunikation, marknadskommunikation och/eller innehållsskapande (kreativt, design, produktion, etc).
Följande dokument/filer behövs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg eller motsvarande
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Reell kompetens
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. Läs mer på ihm.se.
Examen & Intyg
Genom denna utbildning får du en plattform för att professionellt kunna använda digitala kanaler och olika datapunkter för att forma kommunikation och innehållsproduktion på ett datadrivet sätt.
Utbildningen ger dig kompetens för att bedriva datadriven innehållsstrategi inom digitala kanaler för att utveckla en effektivare intern och extern kommunikation.
Efter utbildningen kan du planera och producera innehåll och kommunikation ur ett datadrivet perspektiv.
Kursinnehåll
Data och digitalt beteende, 25 YH-poäng
- Digitala datakällor
- eget ägda data som digital analys, affärssystem, CRM
- medieplattformar som Google, Meta, sociala medier
- data från annan part som undersökningar, statistik
- andra datakällor inom digitala kanaler
- Digitala trender och beteenden – sökbeteende, söktrender, social media engagemang, social media följare, etc.
- Data ur dåtids-, realtids- och framtidsperspektiv inom digitala medier
- Målgrupper och målgruppsbyggande inom digitala kanaler
- Aktivering av data för kommunikationsinsatser och innehållsproduktion
- Data inom digitala beteenden, t.ex. Google Analytics m.fl.
- användare och trafikflöden
- användarbeteende
- engagemang och bibehållande
- Data och analys av användarflöden – path & funnel analys, multikanalsanalys, attribution, annonserings- och marknadsföringsdata, social media-data
Datadriven innehållsstrategi, 25 YH-poäng
- Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning i digitala och sociala medier
- Innehållsplan, distributionsplan och spridningsplan
- Innehållsplanering och kommunikationsstrategi för digitala och sociala mediekanaler
- målsättning och målstyrning av innehåll
- användarbeteende och användarstyrning vid innehållsproduktion
- produktion av innehåll utifrån digitala medier, t.ex. sökmotoroptimering, sociala medier, audio/video
- Data i varje steg av innehållsproduktionsprocessen, förproduktion, produktion och efterproduktion, för att optimera och effektivisera
- Data som utgångspunkt vid kanalval, målgruppshantering och målgruppsfokusering, innehållshantering
- Datadriven planering och styrning inom kommunikation och marknadsföring av innehåll - medieplanering, budget och prioritering
- Verktyg och plattformar inom innehållsanalys – synlighetshantering, digital analys, kundinsikter, innehållshantering, säljaktivering, engagemangsbevakning, spridningsbevakning, personalisering, innehållsorkestrering
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.
IHM Yrkeshögskola
Hitta din utbildning på IHM Yrkeshögskola
När du läser en YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och driva innovation. Vill du vara med och forma morgondagens...
Gör en intresseanmälan
Hitta till utbildaren
IHM Yrkeshögskola
Det finns inga recensioner för Datadriven innehållsstrategi
För att få mer information om utbildningen Datadriven innehållsstrategi från IHM Yrkeshögskola, fyll i dina uppgifter:
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.