Reklamens retorik
Vi lever i en värld där reklambudskap från många olika aktörer ständigt slåss om vår uppmärksamhet i ett allt ökande informationsflöde. Reklam är otvivelaktigt en viktig del i samhället och därför behöver vi också verktyg för att kunna beskriva och förstå hur reklamen fungerar i praktiken och hur den kan påverka oss. Kursen utgår från den klassiska retorikens modell för kommunikation och hur retorik används i marknadsföring och reklam, både när det gäller språk i texter och genom bilder eller andra verkansmedel. I kursens första del introduceras retorikens grunder och därefter används grundläggande retoriska verktyg för att beskriva och diskutera reklamtexter i olika sammanhang och situationer. I kursen läggs även vikt vid praktisk argumentation som stöd för att förstå hur reklamen vill övertyga och för att problematisera reklam och marknadsföring ur ett etiskt perspektiv.
Förkunskaper
Linnéuniversitetet Facebook
Gör en intresseanmälan
Ett modernt, internationellt universitet i Småland
Linnéuniversitetet är ett modernt, internationellt universitet där allt är möjligt. Linnéuniversitetet finns i Kalmar och Växjö. Universitetet erbjuder över 150 utbildningsprogram och 1 300 fristående kurser inom en rad olika områden. Utbildningar ges både på campus och på distans. Att studera...
Highlights