Flerspråkighet och språk- läs- och skrivsvårigheter: kartläggning och undervisning
Vill du lära dig mer om bedömning och insatser för flerspråkiga elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter? Välkommen att söka till denna kurs där du får möjlighet att utforska dessa områden i samarbete med andra professioner som speciallärare och specialpedagoger. Som deltagare kommer du förvärva kunskaper om såväl teoretiska modeller som praktisk tillämpning.
Kursens innehåll
Kursen innebär fördjupade studier i språk-, läs- och skrivsvårigheter (till exempel språkstörning och dyslexi) vid flerspråkighet med förankring i teorier om andraspråksutveckling, flerspråkighet, språkpsykologi och specialpedagogik. I kursen behandlas bedömningsmetoder vid en språk-, läs- och skrivutredning på flera språk, samt tolkningen av utfallet i en utredning i relation till aktuella teorier om flerspråkighet. I kursen behandlas även evidensbaserad undervisning som främjar språk- och kunskapsutveckling för flerspråkiga elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Efter kursen
Kursen ger dig kunskaper och redskap att verka i en skolkontext och utveckla tvärprofessionella samverkansformer till gagn för flerspråkiga med språkliga svårigheter.
Kursen kan ingå i en magister- och masterexamen i medicinsk vetenskap med huvudområdet logopedi.
https://canvas.education.lu.se/courses/26285
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...