Förlags- och bokmarknadskunskap: Grund- och fortsättningskurs
På kursen får du lära dig om olika delar av förlagets praktiska arbete och teoretiska perspektiv på bokmarknaden.
Du får kunskaper om marknadsföring, marknadsanalys, förlagsekonomi och förlagsjuridik. Du får lära dig manusbearbetning, copyskrivande, bokdesign och produktion av både tryckt och digital bok. Du kommer att arbeta med autentiska manus och exempel i uppgifter, workshoppar och seminarier och får möta många gästlärare verksamma inom branschen. Under kursens gång kommer du i kontakt med flera av bokmarknadens olika områden, till exempel facklitteratur och skönlitteratur, barnböcker och läromedel. Du kommer dessutom få lära dig om produktion och spridning av digital utgivning, till exempel e-böcker. Kursen avslutas med att du skriver en uppsats.
Förlags- och bokmarknadskunskap kan läsas som fristående kurser från grund- och fortsättningskurs till kandidatkurs (1-90 hp) och kan utgöra huvudområde i examen på grundnivå (t.ex Filosofie kandidatexamen 180 hp). Du hittar mer information om hur du utformar din examen här: http://www.kultur.lu.se/utbildning/vagar-till-examen.
https://www.kultur.lu.se/kurs/FBMA04
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...