Immaterialrätt - strategier och innovation
Tillgång till och kontroll över information, data och kunskap får en allt större betydelse för värdeskapande och konkurrens på många marknader. Vi befinner oss i en kunskapsekonomi. Ur ett juridiskt perspektiv innebär det att företag i allt ökande utsträckning är beroende av immaterialrättigheter - såsom patent, varumärken, mönsterskydd och upphovsrätt - för att skydda investeringar i innovationer, brands (varumärken) och andra kunskapsbaserade tillgångar. Immaterialrättigheter utgör ofta grunden för företags konkurrensposition på en marknad. Betydelsen av immaterialrättigheter förväntas öka i ett sammanhang som ibland beskrivs som den fjärde industriella revolutionen. Härmed avses samverkan mellan digitalisering, artificiell intelligens och internet - vilket bl.a. leder till utvecklingen av s.k. sakernas internet, smarta städer och virtuella verkligheter såsom metaverse. Den här kursen fokuserar på rättsliga aspekter på innovationer, brands och andra kunskapsbaserade tillgångar med tonvikt på immaterialrätt och angränsande rättsområden. På kursen behandlas också hur immaterialrättigheter hanteras inom skilda slag av strategiska samarbeten, såsom patentpooler och joint ventures.
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...