Psykologi: Marknadsföringspsykologi och inflytande
Allmänt
Kursen introducerar dig till den sorts socialpsykologi som är relevant för marknadsföring, övertalning, inflytande och opinionsbildning.
Fokus ligger på Robert Cialdinis bok "Influence; the science and practice". Cialdini är en socialpsykolog som studerat inflytande både i laboratoriet och på fältet, och hans böcker är numera standardlitteratur för amerikanska försäljare och marknadsförare. Dessutom kommer du att läsa om relevant grundforskning i socialpsykologi.
Innehåll
Förutom den teoretiska bakgrunden är kursen fylld med praktiska övningar och laborationer. Kursen mynnar ut i ett längre projekt där du och ett team av klasskamrater skapar ett eget marknadsföringsprojekt från idé till slutgiltig presentation. Många tidigare team har samarbetat med riktiga klienter, där i vissa fall marknadsföringsideerna har blivit verklighet.
Kursen riktar sig inte enbart till dig som vill lära dig att bli en skicklig kommersiell marknadsförare, men också till dig som vill marknadsföra andra typer av "produkter" som t. ex:
- politiska partier och idéer
- hälsobeteende (t.ex hjälmanvändning)
- prosocialt beteende (t. ex, skänka pengar)
https://www.psy.lu.se/utbildning/dig-som-ar-student-vara-utbildningar/fristaende-kurser
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...