Språkinlärning och språkundervisning med fokus på franska i skolan
Vill du lära dig mer om kopplingen mellan forskning om andraspråksinlärning och undervisningen av franska i den svenska skolan? Är du intresserad av frågor om hur vi undervisar språk, vad vi bör undervisa och varför? Då är detta kursen för just dig. Vi läser forskningslitteratur om hur en inlärare utvecklar sitt andraspråk, i detta fall franska, och diskuterar praktiska aspekter av språkundervisning i en klassrumskontext.
Den här kursen ger en introduktion till forskning om andraspråksinlärning, med fokus på franska, och till undervisning av franska i svensk skolkontext. Vi studerar hur språkutvecklingen ser ut när man lär sig franska som ett främmande språk och vilka faktorer som påverkar hastigheten och slutresultatet i inlärningsprocessen. När vi diskuterar undervisningen av franska i skolan tar vi vår utgångspunkt i franskans status som skolämne idag, de nationella kursplanerana för moderna språk och den Gemensamma Europeiska Referensramen för Språk (GERS). Kursen kombinerar teoretiska och praktiska aspekter av språkinlärning och -undervining genom en blandning av föreläsningar, gruppövningar och ett skolbesök. Kursen examineras genom en muntlig presentation och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
https://www.sol.lu.se/franska/kurser/
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...