Tros- och livsåskådningsvetenskap: Etik, identitet och lärande
I kursen analyserar och diskuterar du etiska problem och synsätt samt frågor om identitet. Ämnesdidaktik är integrerad i alla delmoment med reflexion, diskussion och övningar som handlar om lärar- och elevroller, lärandemål, lärande, undervisning samt examination.
Kursen innehåller två delmoment:
- Etikdidaktik behandlar olika sätt att identifiera, analysera och ta ställning i moraliska frågor. Redskapen är moraliska begrepp och teorier samt kunskap om moraliska och religiösa traditioner. Övningar görs med moraliska frågor från vardags- och samhällslivet och från situationer som kan uppkomma i skolan. Samordnat med detta reflekteras över etikdidaktikens frågor. Hur kan begrepp och modeller introduceras i skolans undervisning för att tydliggöra etiska problem, vara till hjälp för ställningstaganden och argumentation samt för att skapa förståelse för att människor har olika värderingar?
- Didaktiska perspektiv på identitet behandlar olika sätt att se på människors identitet och vad identitetsproblem kan innebära. Frågor som ställs är hur människors identitet formas av sociala och kulturella normer, media och populärkultur samt av hållningar i livsfrågor av existentiell betydelse. Den ämnesdidaktiska reflektionen handlar om samspelet mellan konkretion och teori i undervisningen samt om hur den mångfacetterade frågan om identitet kan perspektiveras på sätt som elever kan känna igen och som utvecklar tänkande och förhållningssätt.
https://www.ctr.lu.se/kurs/TLVB53
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...
Highlights