Marknadskoordinator
Marknadskoordinator på Medieinstitutet
En central yrkesroll inom marknadsföring och medieproduktion
Du planerar och organiserar produktionen av material och aktiviteter kring företagets marknadsföring.
Marknadskoordinatorn är spindeln i nätet på en marknadsavdelning eller marknadsbyrå. Du planerar och organiserar produktionen av material och aktiviteter kring företagets marknadsföring.
Utbildning inom marknadskommunikation och koordinering av sälj- och marknadsinsatser. Du lär dig att producera och koordinera innehåll och material för presentationer, digitala kanaler, events och andra marknadsinsatser.
Vad lär man sig?
Utbildningen omfattar marknadsföring och marknadskommunikation och hur detta appliceras av företag. Du får också kunskaper och färdigheter inom olika typer av mediekanaler – vilka kanaler, verktyg och metodiker som finns och hur de används. Utbildningen inkluderar också planering, strukturering och produktion för olika mediekanaler. Utbildningen varvar teori med projekt så att du effektivt ska kunna genomföra, budgetera och följa upp projekt i olika produktionsled.
I utbildningen Marknadskoordinator ingår
- Marknadsföring – marknadsföring och marknadskommunikation i teorin och hur detta appliceras i företag och på marknaden. Utbildningen ger den studerande grunderna i marknadsföring, marknadsplanering och marknadsstrategiskt arbete.
- Mediekanaler – olika typer av mediekanaler. Vilka kanaler, verktyg och metodiker som står till buds och hur man använder dem effektivt.
- Medieproduktion – planera, strukturera och genomföra produktioner för olika mediekanaler. Grafisk produktion – skapa grafiskt material för både digitala kanaler och tryck.
- Projekthantering och produktionsledning – medverka och driva projekt effektivt, budgetera och följa upp ett projekt i olika produktionsled. Förståelse för projektekonomi och intäkts- och kostnadskalkylering i ett projekt/produktion.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.
Videoreportage
Förkunskaper
Grundläggande behörighet
Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:
1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.
3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
Utöver detta kräver vissa utbildningar särskilda förkunskaper och/eller villkor. Se nedan vad som gäller för just denna utbildning.
Särskilda förkunskaper/villkor
Kurser
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
- Engelska 6, 100p
- Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
Examen & Intyg
Examen
Yrkeshögskoleexamen
Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
-
Marknadskoordinator
-
Marknadsassistent
-
Marknadsförare, säljare
-
Marknadsförare, analytiker
-
Marknadskommunikatör
-
Marknadsföringskonsult
Gör en intresseanmälan
Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikationMedieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Våra...
Läs mer om Medieinstitutet i Sverige AB och visa alla utbildningar