Samverkan för att främja skolnärvaro och psykosocial hälsa
Kursen behandlar olika former av samverkan och strategier för att främja skolnärvaro, bidra till gynnsamma förutsättningar för barn och ungas psykosociala hälsa, utveckling, lärande och måluppfyllelse. Kursen vänder sig till olika professioner med skolan som arbetsområde, såsom rektorer, pedagoger och olika personalkategorier inom elevhälsan. Kursen behandlar förutsättningar för att bedriva förebyggande och främjande arbete i skolan och syftar till att utveckla förmågan att inta ett professionellt förhållningssätt, att bedriva utvecklings- och förändringsarbete samt kritiskt granska och problematisera möjligheter och begränsningar med olika insatser för att främja elevers skolnärvaro och psykosociala hälsa. Kursinnehållet innefattar temaområden såsom vetenskapligt förhållningssätt i professionsutövningen, Early Warning System (risk- och skyddsfaktorer), lösningsfokuserat arbete, bemötande och relationer, interprofessionell samverkan samt systematiskt kvalitetsarbete. Målsättningen är att kursen ska skapa förutsättningar för kursdeltagarna att fördjupa sina kunskaper och sin förmåga att initiera, strukturera, genomföra och följa upp olika former av insatser på såväl individ-, grupp- och organisationsnivå. Kursen har ett digitalt undervisningsupplägg med möjlighet till campusförlagda moment.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Örebro universitet
Örebro universitet är ett av Sveriges mest expansiva universitet med cirka 17 000 studenter och 1 260 anställda. Tre kilometer, eller tio minuter på cykel, från centrala Örebro ligger universitetets huvudcampus. Campusområdet är som en egen liten stad - förutom...
Highlights