Datorgrafik
Kursen behandlar grunderna inom 2- och 3-dimensionell datorgrafisk och tillämpningar av dessa i ett grafiskt programbibliotek. Kursen består av två moment.
Moment 1, Teori, 4.5 högskolepoäng.
Momentet behandlar de olika stegen i att översätta en objektbeskrivning av en 2D- eller 3D-modell till renderad bild. Algoritmer och metoder som tas upp är: geometriska projektioner, transformationer och koordinatsystem, parametriska kurvor, fastställande av synliga linjer och ytor, färgteori, texturmappningar och ljussättning.
Moment 2, grafikprogrammering, 3 högskolepoäng.
Inom momentet övas programmeringsteknisk färdighet i att använda en datorgrafik standard såsom OpenGL tillsammans med C++ för grafikprogrammering i 2D och 3D.
Kommande starter
Förkunskaper
Välkommen till Umeå universitet
Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas...