Marknadsrätt och marknadsstrategier
Under kursen kommer du att ingående studera de problem och frågeställningar som kan bli aktuella i samband med kommersiell verksamhet. Kursen utgår från det enskilda företagets perspektiv och dess möjligheter på en marknad. Perspektivet är också det handelsrättsliga där kunskapen om de rättsliga reglerna och andra relevanta förutsättningar främst syftar till att ge nödvändigt underlag för välgrundade affärsbeslut.
Vidare är utgångspunkten att sådana affärsbeslut förutsätter tillräckliga kunskaper om både ändamålsenliga metoder och aktuella rättsregler. Det kan gälla till exempel marknadsföring, konkurrens, korruption, immateriella tillgångar, socialt ansvar och förhållandet mellan det offentliga och näringslivet.
Distanskursens upplägg: Kursen är till största delen webbaserad men innehåller campusinslag. Föreläsning vid kursintroduktionen, introduktionen till projektarbetet, och redovisningen av projektarbetet (tre tillfällen) sker på campus och närvaro är obligatoriskt. Föreläsningar och seminarier är i övrigt webbaserade. Kursen bygger på självstudier och kommunikation i den webbaserade undervisningsmiljön. Där finns all information rörande kursen och webben används för genomförande av flertalet av kursens olika aktiviteter. Vissa webbaserade föreläsningar och alla webbaserade seminarier sker i realtid. Kursen bygger i övrigt på självstudier och gruppvisa projektarbeten. Tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon behövs för att följa kursen.
Kommande starter
Förkunskaper
Välkommen till Uppsala universitet
Välkommen till Uppsala universitet Uppsala universitet är ett internationellt välkänt forskningsuniversitet med vetenskapens och utbildningens utveckling i fokus. Universitetet främjar utveckling och innovation genom en aktiv roll i samhället. Utbildningar på Uppsala Universitet Uppsala universitet har ett stort utbildningsutbud på...