När Eva Ossiansson, forskare och lektor på Handelshögskolan, håller lektioner är det tillåtet att Facebooka – det gör Eva Ossiansson själv.
– Jag var irriterad på att jag inte kunde gå in på kursportalen och lägga in info för min kurs, jag måste be en administratör om det. Så jag bestämde mig för att testa Facebook.
Hon startade med sin vårterminskurs, gjorde en Facebookgrupp och bjöd in studenterna. Alla utom en gick med. På gruppens sida kunde hon göra schemaändringar men där startades också diskussioner och lades ut länkar.
– När vi haft gästföreläsare bjöd vi in dem i gruppen och de har i efterhand postat länkar om sitt ämne och svarat på våra frågor, det är jättebra, säger Daniel Sjöstrand, 25, en av eleverna på kursen Master of marketing and consumption.
– Och när jag svarar eleverna på Facebook om till exempel en tentafråga – då har alla möjlighet att läsa det, säger Eva Ossiansson.
Enligt Ossiansson är hon ganska ensam om att använda Facebook som ett redskap i undervisning och kritiken lät inte vänta på sig.
– Jag fick en del kritik i början. Många har en annan syn på sin lärarroll, att man sitter lite ovanför. Och då blir det kanske svårare, säger Eva Ossiansson.
Hon tror att man kan använda det sociala mediet i all undervisning, egentligen, bara man som lärare redan kan hantera och tycker om mediet. Men man behöver inte bli kompis med läraren.
– Nej, det var frivilligt. Ungefär hälften av eleverna är kompis med mig.
Moa Kärnstrand