17 jun 2013

Gymnasiebetyg

Betygen man kan få på gymnasiet är A, B, C, D, E eller F. Men vad innebär de olika betygen och hur sätts de?

Bokstavsbetyg med fler steg

Betygsskalan sträcker sig från A till F. Högsta betyg betecknas med A och lägsta betyg med E. Betyg för icke godkänt resultat betecknas med F. Om elevens frånvaro har gjort att läraren inte har tillräckligt underlag för bedömning av elevens kunskaper  sätts ett streck. Betyget F och streck ska dock inte användas i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särvux.

Det finns kunskapskrav för alla ämnen i grundskolan och alla kurser i gymnasieskolan. Kunskapskraven beskriver vad som krävs för godtagbara kunskaper och för olika betyg. Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne, på grund av att eleven varit frånvarande, ska betyg inte sättas i ämnet. Detta markeras med ett streck (-) i betygskatalogen. Betyget F och streck ska inte användas i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särvux. 

Om eleven riskerar att inte uppnå det lägsta godkända betyget, E, är skolan skyldig att utreda om eleven är i behov av särskilt stöd. 

Kunskapskrav för betygen A, C och E

De elever som har den gamla betygsskolan fortsätter att ha det tills de tar studenten.

Nationellt fastställda kunskapskrav finns för godtagbara kunskaper för årskurs 3. I de årskurser och kurser där betyg sätts finns kunskapskrav för betygen A, C och E. Betyget D ska sättas då eleven nått kunskapskravet för E i sin helhet och till övervägande del kunskapskravet för C. Betyget B ska sättas då eleven nått kunskapskravet för C i sin helhet och till övervägande del kunskapskravet för A.

Kunskapskrav för betygen B och D

Betygsstegen B och D grundar sig alltså på vad som står i kunskapskravet för betyget under och över. Underlaget för betygen B och D kan se olika ut för olika elever. En elev uppfyller vissa delar av kunskapskravet för det överliggande betyget medan en annan elev uppfyller andra delar. Båda eleverna kan dock bedömas uppfylla det överliggande betyget till övervägande del. Eftersom ”till övervägande del” är en bedömning som kan se olika ut från elev till elev kan dessa kunskapskrav inte preciseras vare sig på nationell eller på lokal nivå.

Johanna Boussard
Senast uppdaterad: 17 jun 2013

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2019-04-16

Högsta hönset är osynligt

Rektorer måste bli bättre på att utveckla undervisningen i skolan, visar en granskning som Skolinspektionen har gjort. Myndigheten pekar på flera brister i rektorernas ledarskap. Bland annat diskuterar de sällan undervisningsmetoder med lärarna eller följer upp elevernas resultat på ett systematiskt sätt. Rektorerna har en viktig roll när det gäller att förbättra undervisningen, enligt Chris ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-12

Här är yrkena vi ärver

Vilka faktorer påverkar oss mest när vi väljer utbildning och yrke? Få vill nog svara ”föräldrar” på den frågan. Men våra föräldrars yrke har större betydelse än vi tror, en undersökning visar att var tionde svensk har samma yrke som sina föräldrar. Så mycket som var tionde svensk har samma yrke som sina föräldrar visar en undersökning, gjord av Du&Jobbet.
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-08

De gör godast skolmat

Nu är Sveriges godaste skolmat korad. Klassisk husmanskost med lite twist fällde avgörandet i SM-finalen för skolkockar.2

Läs mer