Ejike Oyiga från Nigeria investerar stora pengar för att förverkliga drömmen om en högskoleutbildning i Sverige. Sedan Sverige införde studieavgifter för utomeuropeiska studenter förra hösten har antalet sökande minskat drastiskt. Nu jobbar svenska högskolor stenhårt med marknadsföring för att locka hit fler.
Ejike Oyiga, 25 år, från Nigeria är nybliven student på programmet International Migration and Ethnic Relations på Malmö universitet.
– Jag valde att studera i Sverige för att utbildningsstandarden är mycket högre här än i Nigeria och för att jag hade hört mycket gott om Sverige från en vän som studerar här. Men det är dyrt, månadskostnaden för att bo i Sverige, motsvarar årskostnaden i Nigeria, säger Ejike.
Lunds universitet är det universitet i Sverige som lockar flest betalande studenter, 17 procent av alla betalande studenter finns här. Richard Stenelo, chef för externa relationer vid Lunds universitet vittnar om att införandet av studieavgifter har medfört att svenska lärosäten nu behöver satsa hårt på marknadsföring för att stå sig i konkurrensen.
–Tidigare gjorde vi i stort sett ingen marknadsföring alls utomlands. Nu är vi med på mässor runt om i världen, är väldigt aktiva i sociala medier, jobbar med agenter, och har precis gjort om hela vår internationella hemsida för att målgruppsanpassa den, säger Richard Stenelo.
Vad är det då som gör att studenterna väljer Sverige?
– Det är ett tryggt och säkert land med hög livskvalitet. Vi har flera universitet som är högt rankade och vi är speciellt framstående inom ett antal områden, till exempel miljö och teknik, säger Richard.
Så mycket kostar det
Snittkostnaden för en plats på ett program för utomeuropeiska studenter låg förra året på 60 000 kr per termin. Teknikprogram är dyrare medan samhäll- och ekonomiprogram ligger lite billigare i pris.
Vill du gå ett internationellt program?
Sök bland internationella program
Johanna Boussard