07 okt 2021

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande.

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre.

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice.

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är aviga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Fet handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina  vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

Vilket är ditt värsta kundmöte?

– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt.

Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.

– De flesta människor är väldigt trevliga, men en del har vaknat på fel sida. Som när min spårvagn var väldigt sen och jag fick order om att vända den tidigare eftersom jag hade en likadan vagn bakom mig som istället kunde ta mina passagerare i bättre tid. Vagnen var proppfull av människor och när jag informerade om att jag skulle vända blev en äldre man väldigt upprörd eftersom en annan man med rullator blivit kvar på hållplatsen. Jag försökte förklara att jag skulle vända och att det för rullatormannen bara var bra eftersom han slapp ha sin rullator i en full vagn, men det hjälpte inte. Mannen skällde ut mig efter noter. Det blev lite påfrestande att lyssna på om och om igen, men tack och lov skulle jag ju bara köra en hållplats till så sedan fick han vackert stiga av, arg eller inte.

Ica Hermansson, 30, spårvagnsförare, Göteborg

Vill du bli bättre på kundservice?

Hitta utbildningar inom kundservice på utbildning.se

Caroline Engvall

Senast uppdaterad: 07 okt 2021

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-10-19

Jobben som är svårast att rekrytera till

36 procent av arbetsgivarna har svårt att rekrytera personal med rätt kompetens. Här är jobben som är svårast att hitta rätt arbetskraft till. En undersökning som arbetslivspanelen ManpowerGroup genomför varje år visar att svenska företag får det allt svårare att hitta rätt personal. 2011 uppgav 17 procent av tillfrågade arbetsgivare att de hade problem med att rekrytera personal med rätt kompeten ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2013-04-21

Kurs gav bättre chefer

Ledarskapskurserna hos Företagsuniversitetet ledde till ökad produktivitet, högre säkerhet och bättre chefer. Vi träffade HR-managern Cecilia Asp på Nynäs som berättade om företagets kompetensutveckling.På väggarna i entrén till Nynäs reception finns på den ena sidan ett tecknat oljeraffinaderi bestående av de anställdas signaturer och på den andra en pedagogisk illustration som visar vad föret ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2015-09-28

"Jag är nöjd"

Efter en kurs hos Företagsuniversitetet känner Maria Gottberg att hon är mer självsäker och har mer tyngd i sitt jobb som VD-assistent. Kursen har dessutom gett henne en ökad förståelse för verksamheten.– Jag vet nu mer vad jag kan bidra med, säger hon.Maria Gottberg sökte kursen Executive Assistant för att hon kände att hon ville utvecklas i sin roll som VD-assistent på Skandia.
Läs mer