Med stor del av våra moderna liv i telefonen på sociala medier kan det vara svårt som utbildare att sticka ut i vimlet. Här berättar reklamskolan Berghs hur man gör för att synas på sociala medier.
Idag är vi ständigt uppkopplade och har inte längre bara ett liv ute i verkligheten. Vi har även byggt upp en helt egen realitet ute i cyberrymden. För många är det till och med platsen där största delen av deras kommunikation med omvärlden äger rum. För dig som utbildare betyder det att du numera kan få tag i dina framtida studenter på flera olika sätt. Är du smart i din marknadsföring kan du bjudas in rätt i din blivande elevs virtuella vardagsrum för att samtala om varför denne borde välja just din utbildning.
Hitta inspirerande medieutbildningar
Digitalt fokus
På Berghs School of Communication satsar man hårt på den digitala marknadsföringen och de syns ofta och mycket på sociala nätverk, även för dem som inte har någon koppling till skolan.
– Vi vill finnas och vara relevanta i de forum där våra målgrupper finns, vi vill möta dem där de befinner sig och ge dem chansen att få svar på frågor kring utbildning och kommunikation, säger Åsa Marklund, varumärkeschef och Linn Wigen, marknadsassistent.
Bygg ditt varumärke medan du pluggar
Hur kan man tänka kring sociala plattformar?
Sociala medier är en relativt ny plattform för marknadsföring och därför drunknar många utbildningar mest i myllret. Linn och Åsa berättar att de därför har gjort sociala medier inte bara till en plats för information, men även för inspiration. Facebook får vara platsen där eleverna får reda på vilket äventyr det är att studera. Det är på instagram de får veta hur inspirerande och lärorik deras tillvaro kan bli. Åsa Marklund och Linn Widén tror att nyckeln är att lära känna sina studenter, vilka är de och vad vill de läsa om på sociala medier?
– En av de vanligaste fällorna är att inte vara relevant för sin målgrupp eller sin egen verksamhet. En annan fälla är också att prata för ofta och för mycket - det är viktigt att addera ett värde för målgruppen, som målgruppen vill ta del av och inte bara tänka ”sälj”. Man kan inte sälja utan att bygga en relation.
Reklamskolans tre snabba
- Börja med att välja ut några sociala nätverk, hitta de kanaler som passar er och era mottagare, var finns dem och var möter ni dem bäst?
- Anpassa budskapet efter kanalen! Vilka möter ni på till exempel Facebook respektive LinkedIn? Hur bör de bemötas?
- Låt kunden prata med kunden. Fördelen med de digitala kanalerna är att de är öppna för alla, det är en dialog istället för envägskommunikation. En dialog där kunderna själva delar med sig av erfarenheter och ger er chansen att fånga upp dem där behov finns, men också låta dem prata med varandra. Till exempel som vi gör med årets arbetsprover, där har vi skapat en grupp på Facebook där nuvarande studenter får möta de som ska söka höstens utbildningar.
Justina Hüll