Visual Merchandiser
Utbilda dig till Visual Merchandiser
Vad gör en Visual Merchandiser?
En Visual Merchandiser skapar butiksmiljöer som ska vara visuellt tilltalande och inspirerande, i syfte att påverka kunden och öka försäljningen. En Visual Merchandiser är ansvarig för att skapa en känsla genom visuell kommunikation. Detta görs bland annat genom att säkerställa en kommersiell layout tillsammans med en optimal varuplacering i fysisk butik, e-handel eller skyltfönster. En Visual Merchandiser arbetar ofta utifrån aktuella kampanjer, aktiviteter och lagernivåer. Då Visual Merchandiser har det övergripande ansvaret för butikens visuella uttryck kräver det en förståelse för köpbeteendet hos konsumenten.
En Visual Merchandiser har god kunskap om produkterna och därför kan utbildning och stöttning av personal i butiken förekomma. En Visual Merchandiser kan arbeta i butik, där tjänsten oftast kombineras med ytterligare arbetsuppgifter såsom butikförsäljning. Alternativt kan arbetet ske mer strategisk vilket innebär att rita butikslayout samt att utveckla, leverera och kommunicera det visuella konceptet och strategier för att marknadsföra aktuella kampanjer, produkter samt produktlanseringar till butiker och återförsäljare.
Idag har företag digitala hemsidor och bedriver e-handel i stor utsträckning vilket kan innebära att Visual Merchandiser mer fokuserar digitalt på den visuella känslan för online-butiken och kundmötet. Den huvudsakliga uppgiften att öka försäljningen kvarstår, men skiljer sig till viss del i utförandet då det sker digitalt.
Man kan även arbeta som egen företagare med tex styling av hem, event eller skyltfönsterdesigner.
Utbildningens målgrupp
Utbildningen passar dig som är kreativ, kan skapa köpsug & upplevelse utifrån trender,omvärlds- & marknadsanalys samt koncept. Har en förmåga att arbeta effektivt genom struktur, bra organisation och kommunikation. Du ska gilla att arbeta med människor och drivas av att skapa resultat både med nyckeltal och goda kundmöten.
God arbetsmarknad
Handeln är en tillväxtbransch som är i en förändringsprocess i och med digitaliseringen. Trots att de fysiska butikerna fått konkurrens av olika ehandelsföretag kommer butikerna inte att upphöra. Istället kommer Multi Channel Retailing, att företagen finns på flera olika plattformar och det är upp till kunden att bestämma var man vill handla. För att de fysiska butikerna inte ska bli s.k. showrooms där folk klämmer och provar saker för att sedan köpa på nätet efterfrågar butikerna duktiga visual merchandisers som kan ge konsumenten en unik butiksupplevelse. Ehandeln har även ökat behovet av Visual Merchandisers på nätet. Arbetslivet visar ett mycket stort intresse för utbildningen och skolans nära samarbete med flera butikskedjor garanterar att du får rätt kvalifikationer för din framtida karriär.
Kommande starter
Förkunskaper
Grundläggande behörighet
Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:
1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.
3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
Utöver detta kräver vissa utbildningar särskilda förkunskaper och/eller villkor. Se nedan vad som gäller för just denna utbildning.
Särskilda förkunskaper
Kurser
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
- Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
Gör en intresseanmälan
Din framtid börjar här!
Vårt erbjudande till dig är väldigt konkret. Hos oss erbjuds du en utbildning som är relevant och mitt i prick, just det som näringslivet efterfrågar. Efter examen har du rätt kompetenser, färdigheter och kunskaper för att kunna gå rakt ut i yrkeslivet....
Läs mer om Frans Schartaus Handelsinstitut och visa alla utbildningar