Analys av medier, opinioner och kommunikation
Om utbildningen
Att arbeta med medier och kommunikation ställer höga krav på analysförmåga. I den här kursen kombinerar du teori och praktik och tränar på analyser för strategiskt arbete. Du får lära dig hur analyser initieras, planeras, genomförs och används. Ett särskilt fokus läggs på analys med hjälp av digitala verktyg. Kursen innehåller också träning i omvärldsanalys och utvärdering med utgångspunkt i verklighetsbaserade fall.
Kursens innehåll tar utgångspunkt i demokratiska frågeställningar, exempelvis frågor kring text som maktmedel och hur man tillgängliggör analyser för olika målgrupper. I kursen fördjupas förståelsen genom praktiskt arbete med olika sätt att presentera analyser, vilket också klarlägger betydelsen av bilder, färg, form och design för hur vi människor ser och uppfattar kommunikation.
Rekommenderad studiegång
Kursen är en fördjupning för dig som läst 90hp medie- och kommunikationsvetenskap och skrivit ett självständigt examensarbete.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...