Digital religion och populärkultur
Dagens religion är i allt högre grad medialiserad och de nya digitala medierna har kommit att omforma religionerna på sätt och i en takt som sällan skådats. Religionens och andlighetens återkomst kommer inte minst i uttryck i populärkulturens filmer, spel och böcker. Kursen behandlar spänningsfältet religion, digitala medier och populärkultur med utgångspunkt i aktuell forskning inom området. Centrala begrepp som populärkultur och digital religion presenteras och diskuteras. Inom ramen för kursen belyses samspelet mellan religiösa traditioner och grupperingar, digitala medier och populärkultur och de senares betydelse för religiös förändring betonas.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...