Medie- och kommunikationsvetenskap, introduktionskurs
Kort om kursen
I introduktionskursen i medie- och kommunikationsvetenskap utvecklar du grundläggande kunskaper om betydelsen av medier och kommunikation i olika delar av samhället.
Om utbildningen
Kursen omfattar fyra delkurser som introducerar centrala teorier, modeller och begrepp inom ämnet. Den första delkursen kommer att ge dig en bättre förståelse för hur individer söker, tolkar och använder information och olika typer av medieinnehåll. Den andra delkursen fokuserar på villkoren för samhällsaktörers kommunikation, när det gäller till exempel journalistik, medieproduktion och organisationer. I den tredje delkursen diskuterar vi hur medier möjliggör och/eller motverkar olika former av kommunikation och sociala relationer samt hur olika typer av medier har utvecklats över tid. Den fjärde delkursen fokuserar på förståelsen av texter och hur frågor om representation, ideologi och makt kommer till uttryck i medieinnehåll.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...