Sök utbildning 👉
Fristående kurser (avancerad nivå)

Spelmotorarkitektur

Göteborgs universitet, i Göteborg
Längd
7.5 hp
Utbildningstakt
Deltid
Nästa startdatum
Vår 2025 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum
Längd
7.5 hp
Utbildningstakt
Deltid
Nästa startdatum
Vår 2025 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum

Spelmotorarkitektur

Utformningen och implementeringen av de grundläggande komponenterna i en spelmotor är kärnan i kursen Game Engine Architecture. Kursen fokuserar huvudsakligen på 2-dimensionella spel även om andra typer av spelmotorer diskuteras, och studenter som vill utforska 3D-spelmotorer kan göra det som en del av uppgiften. Som exempel utvecklas under kursen en spelmotor som inkluderar flera av nyckelaspekterna av professionella spelmotorsystem.Kursen behandlar tidskrav, spelobjektarkitektur, kollisioner mellan objekt och enkel fysik. Kursen kommer också att diskutera relevanta designbeslut och designmönster. Det förväntas inte under denna kurs att du ska utveckla en genomförbar konkurrent för det som finns på marknaden. Snarare är processen att bygga en spelmotor avsedd att vara belysande när man utvecklar spel i mer robusta motorer.

Kommande starter

1 tillgängligt startdatum

Vår 2025

  • Klassrum
  • Göteborg

Förkunskaper

För att vara behörig till denna kurs måste studenterna ha antingen:- Fått godkänt betyg i kursen Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande, eller- ha 15 hp programmeringserfarenhet, varav 7,5 av dessa hp bör vara i ettobjektorienterat sammanhang.Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Göteborgs universitet

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...

Läs mer om Göteborgs universitet och visa alla utbildningar

Highlights