Matematikens historia för lärare
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för matematikens utveckling i stora drag, genom historien
- redovisa kunskaper om framväxt och utveckling av olika talsystem, olika räkneoperationer och olika matematiska symboler
- utifrån ett historiskt perspektiv redogöra för olika sätt att formulera och lösa matematiska uppgifter
- formulera och lösa matematiska uppgifter med olika historiska metoder samt redogöra för dessa metoder
- tolka och kritiskt granska olika matematiska idéer och uttrycksformer genom tiderna
- redogöra för och jämföra olika sätt att inkludera och använda matematikens historia i undervisning med utgångspunkt i både svenska och andra nationella styrdokument
Kommande starter
Välj mellan 14 startdatum
Förkunskaper
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 3c eller Matematik D, Fysik 1a alt Fysik 1b1+1b2
Gör en intresseanmälan
Välkommen till Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna har 14 000 studenter och 820 anställda. Ungefär 11 000 studenter vid lärosätet studerar nätbaserat på distans. Högskolan Dalarna ligger i framkant gällande studier på distans och nätbaserad undervisning. Högskolan Dalarna har ett brett utbildningsutbud både på grundnivå och...
Highlights