Kropp, klass och konsumtion
Kursen behandlar medie- och kommunikationsvetenskapliga och kultursociologiska perspektiv på relationen mellan kropp, klass och konsumtion. Under kursen uppmärksammas hur olika kroppar och konsumtionsvanor fungerar som tecken på olika identiteter, livsstilar och sociala positioner, liksom hur de tenderar att tillerkännas olika värde i samhället i stort. Kursen har ett särskilt fokus på hur mediernas representationer av olika kroppar, konsumtionsmönster, identiteter och livsstilar utgör ett centralt inslag i denna värdering och fördelning av erkännande till olika grupper, men den behandlar även hur internet och sociala medier erbjuder en arena för såväl kritik av rådande värdehierarkier som kamp för erkännande. Under kursen diskuteras också hur fördelningen av erkännande har betydelse för människors hälsa och välbefinnande, liksom hur dagens konsumtionssamhälle medför svårigheter ur ett hållbarhetsperspektiv. Kursen varvar teoretiska studier med praktiska övningar och beaktar kontinuerligt frågor om jämlikhet, jämställdhet, mångfald och hållbarhet.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad – här börjar framtiden
Högskolan i Halmstad bildades 1983 och har cirka 10 000 studenter. Välj mellan ett 50-tal program på grundnivå och avancerad nivå och över 130 fristående kurser. Högskolan i Halmstad är en innovativ högskola och passar dig som vill vara med och driva utvecklingen framåt....
Highlights