Strategisk Digital Marknadsföring
SÄKERSTÄLL EN PLANERAD OCH GENOMTÄNKT ANVÄNDNING AV DIGITALA KANALER FÖR ATT NÅ AFFÄRSMÅLEN
IHM Strategisk Digital Marknadsföring ger dig en djup förståelse för det bakomliggande strategiska arbetet inom digital marknadsföring. Du lär dig konkreta verktyg och strategiska metoder som hjälper dig ta företagets digitala närvaro och kommunikation hela vägen från strategi till konvertering och optimering.
OPTIMERA ER MARKNADSFÖRING
I den digitala affärsvärlden skapas värde från kontinuerlig analys och uppföljning av kundernas beteende i era olika kanaler - det innefattar hemsida och design, social media, email marketing, sökmotorannonsering, sökmotoroptimering och mycket, mycket mer.
Med utbildningen Strategisk Digital Marknadsföring får du en djupare förståelse för hur alla insatser samverkar för att skapa den mest effektiva digitala kundresan.
FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?
Utbildningen passar dig som sitter på en strategisk roll och vill få fördjupad kunskap och strategisk förståelse för digital marknadsföring. Efter utbildningen kommer du förstå både bredden och djupet av dina insatser och kunna sätta mål på ett strategiskt plan för att utföra, beställa och kravställa rätt - vare sig du är chef, säljare, marknadsansvarig eller egenföretagare.
RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN
- Förståelse för det digitala ekosystemet och insikt i hur olika arbetsmoment, verktyg, kanaler och plattformar samverkar
- Analysförmåga för att kunna mäta och förstå dina kunders beteende på era digitala plattformar och kanaler
- Förståelse för de vanligaste systemen och verktygen som hjälper dig att utveckla er digitala närvaro
- Kunskap kring agil arbetsmetodik och hur det kan påverka arbetsprocesser, budget och resultat.
- Förmåga att identifiera alla steg i kundresan och utifrån dem servera rätt målgrupp med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
- Förståelse för målgruppsanalyser, personas och vikten av att anpassa materialet utifrån målgrupp
- Strategisk kunskap i hur du skapar och upprätthåller en digital affärsstrategi
- Förståelse för hur du arbetar med kravställning och utvärdering av externa digitala leverantörer
OMFATTNING
Kursstarterna i Göteborg, Malmö och Stockholm genomförs under 4 heldagar, kl. 09.00-16.30
Kursstarterna på distans genomförs under 6 halvdagar, kl. 08.30-12.30
Kommande starter
Omfattning
UTBILDNINGEN OMFATTAR
ARBETSPROCESSER I DET DIGITALA EKOSYSTEMET
Du får en genomgång av digital marknadsföring och dess komponenter på ett strategiskt plan. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat.
- Det digitala ekosystemet
- Mål & mätning
- Resurser
- Agilt förhållningssätt
- Strategisk plan (ROI)
- Kanalstrategier (CCM)
- Kundresan
- Målgruppsstrategi och Personas
STRATEGI & VERKTYG INOM SOCIALA MEDIER
Du lär dig arbeta konkret och strategiskt med det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas för att driva konvertering och hur du på ett strategiskt sätt planerar, genomför och optimerar relevanta aktiviteter i respektive kanal.
- Annonsering i sociala medier
- Facebook & Instagram
- Övriga sociala kanaler
- Snapchat
- TikTok
- YouTube
- Influencer Marketing
- Remarketing
STRATEGISK & VERKTYG INOM SEARCH MARKETING
Du får förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna inom Search Marketing. Du lär dig relevanta komponenter och verktyg som finns inom SEO och SEM och skapar dig en djupare förståelse för strategiskt planering såväl som praktisk kunskap inom de olika delarna.
- Sökmotoroptimering (SEO), övning
- Sökmotorannonsering (SEM)
- Display
- Remarketing
STRATEGI & UTVÄRDERING
Du lär du dig att strategiskt planera för samt följa upp, analysera och agera på de digitala aktiviteter vi gått igenom under tidigare tillfällen. Du får praktisk kunskap inom de ledande analysverktygen. Du lär dig vad som är relevant att mäta, samt hur du utvärderar en besökares beteende för att kunna lägga upp en strategisk plan framåt. Vi går även igenom kundresans olika steg ur en strategisk synvinkel och hur du kan se till att nå kunden under hela resans gång.
- Innehåll & Kundresa
- Struktur & Process
- Webbanalys (KPI)
- Konverteringsoptimering
- Spårning
- Webbanalys
- Design & UX
- Planering & Rapportering
Under utbildningsdagarna varvar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar och case. Detta gör att du kommer få en djupare förståelse för digital marknadsföring och ett mer strategiskt synsätt på de olika beståndsdelarna. Du som deltagare kommer vara en aktiv del i erfarenhetsutbytet och kunskapsbyggandet.
Huvudlärare på kursen
Alesso Lion
Jag kommer från en bakgrund inom det grafiska och det kreativa, under många år drev jag eget företag inom contentproduktion, webbutveckling och marknadsföring. Min bakgrund som egenföretagare har gett mig en helhetsbild inom hur digitalt skapande, grafisk sammansättning och webbutveckling samspelar med marknadsföring. På Topvisible arbetar jag framförallt inom Paid Social, Webbdesign och Contentproduktion. Jag hjälper företag att förmedla sina produkter, sin historia och sin vision med hjälp av digital marknadsföring. Utöver detta så utbildar jag även inom digital marknadsföring och contentproduktion för såväl sociala medier som för webben.
Fredrik Ekdahl
Efter att ha studerat en 2-årig yrkesutbildning med inriktning på E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och föreläsare på Topvisible. Mina fokusområden har sedan karriärsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkärlek för Google och har under åren samlat på mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nämna några. Under årens lopp har jag fått inblick i och erfarenheter från många olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar på IHM.
Kostnader
För företagsfinansiering: 34 900 kr exkl. moms
För privatfinansiering: 43 625 kr inkl. moms
Gör en intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet
Det märks att du gått på IHM IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett...