Certifierad digital kommunikatör
Studera till Certifierad digital kommunikatör på distans
Digitalisering och ändra köpmönster hos våra kunder har skapat helt nya regler för kommunikation och marknadsföring. Företag och organisationer har inget annat val än att anpassa sig efter denna nya verklighet, och med kompetensen som du får av den här kursen kommer du att bli en stjärna som hjälper företaget att uppnå sina mål och stå stadigt. För många vet att digitaliseringen och transformationen är nödvändig, men inte alla vet hur.
Skicka en intresseanmälan och få första lektionen gratis
Utveckla ditt strategiska tänk
Oavsett vad målet med din kommunikation är: sälja och marknadsföra produkter, kommunicera med medborgare, eller sprida information inom en organisation, så kommer du att ha det strategiska tänket och verktygen för nå rätt målgrupp, med rätt budskap, på rätt vis.
Du kommer både att förstå och kunna använda strategiska och praktiska verktyg för att bidra till utvecklingen av organisationen och samtidigt hela tiden utvecklas och lära dig nya saker. För när det kommer till kommunikation fortsätter man att utvecklas hela livet.
Kombination mellan teori och praktik
Kursen Certifierad digital kommunikatör handlar mer om hur än om varför. Det betyder att vi tar upp den teoretiska grunden, men fokuserar på praktiken och på den praktiska tillämpningen. Det är för att vi vet att du i din nya yrkesroll behöver kunna göra saker, snarare än att tala om dem.
Utbildningen till Certifierad digital kommunikatör är en heltäckande utbildning som tar upp allt från strategier och planering, praktiska verktyg och optimering. Den ger dig spetskunskap i att använda digitala verktyg, som social media, för att skapa relevant innehåll och formulera slagkraftiga budskap för att nå igenom bruset.
Kommande starter
Videoreportage
Upplägg och kursinnehåll
Utbildningen består av 40 avsnitt, fördelade på 10 lektioner. Varje lektion följer samma struktur.
- Läs i läroboken för att få översiktlig kunskap om ämnet (boken ingår naturligtivs i priset)
- Fördjupa sedan din förståelse med hjälp av våra inspelade föreläsningar med kunniga och inspirerande pedagoger.
- Lär dig materialet med hjälp av instuderingsfrågor.
- Öva dina praktiska fördigheter med övningsuppgifter.
- Bekräfta för dig själva att du behörskar avsnittet med ett Quiz.
- Klappa dig på axeln och gå vidare till nästan lektion
Vi gör detta tillsammans
Det finns inga hålltider eller deadlines, utan du gör detta i din egen takt och dina egna villkor. Men du behöver inte göra det ensam. Förutom materialet, så kommer du under kursens gång att kunna ställa frågor till läraren och andra studerande via vår lärplattform.
Du kommer också regelbundet att bjudas in till digitala träffar där du kan ställa frågor, diskutera olika frågor och ta del av inspirerande case.
Kursinnehåll
Kursen består av 10 lektioner som täcker de områden som du behöver känna till för att bli en utmärkt digital kommunikatör.
Efter genomförd kurs har du fått kunskap inom:
- Marknadsföringens grunder, begrepp och terminologi
- Affärsnytta och marknadsstrategi
- Kundens väg från exponering till köp – kundresa, köpupplevelse, köpbeslut.
- Inbound marketingstrategier
- Principer för Content marketing (innehållsmarknadsföring).
- Målgruppsanpassad kommunikation och användarbeteenden.
- Digital spridnings- och kanalstrategi
- Kommunikativa strategier för digital media
- Principer för omvärldsbevakning och nulägesanalys
- Kommunikation i digitala medier
- Projekt-, och produktionsmetodik
- Förståelse för SEO, konvertering och optimering.
- Affärsinnovation
- Varumärkesstrategi
- Strategiskt analysarbete
Du kommer också att ha färdighet och kompetenser att:
- Ta fram, implementera och följa upp marknadsstrategier som stöttar verksamhetens mål.
- Produktionsledning och samordning av redaktionellt arbete.
- Producera och publicera digitalt innehåll anpassat efter mottagare och kanal.
- Skapa digitala marknadskampanjer
- Välja format, kanaler och budskap för innehåll.
- Hantera digitala verktyg och plattformar i praktiken.
- Producera innehåll för digitala kanaler.
- Kommunicera med målgrupper via digitala kanaler.
- Genomföra regelbunden omvärldsbevakning
- Kunna mäta, analysera och rapportera effekter
- Ta fram strategier och aktiviteter för optimering
- SEM (SEO, SEA)
- Arbeta med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
Kostnader
Kursavgiften för Certifierad digital kommunikatör är 18 750 kr inkl. moms (15 000 kr exkl moms).
Betalning sker med kort eller mot faktura och det finns även möjlighet att dela upp betalningen på upp till 12 månader räntefritt eller upp till 24 månader (ränta tillkommer). Detta görs via vår partner SVEA ekonomi.
Ångerrätt 14 dagar gäller.
Företag kan välja att betala med kort eller mot faktura.
Kursledare
Hanna-Karin Grensman
Hanna-Karin Grensman är en av Sveriges mest erfarna utbildare och läromedelsförfattare, och det är hon som står bakom innehållet i denna utbildning. Hanna-Karin är utbildad beteendevetare med lång erfarenhet av affärsutveckling, digitalisering och kommunikation.
Hanna-Karin Grensman är en av Sveriges mest erfarna utbildare och läromedelsförfattare, och det är hon som står bakom innehållet i denna utbildning. Hanna-Karin är utbildad beteendevetare med lång erfarenhet av affärsutveckling, digitalisering och kommunikation.
Hon är en engagerade och rutinerad föreläsare och utbildare, med gedigen erfarenhet av privata näringslivet likväl som för offentlig sektor och Yrkeshögskolan. Hon har tagit fram en lång rad utbildningskoncept, genomfört tusentals föreläsningar och skrivit en handfull läroböcker.
Hanna-Karins utbildningar bygger på all den erfarenhet som hon samlar på sig genom regelbundna uppdrag som konsult inom privata näringslivet likväl som offentlig sektor. Under utbildningen delar hon med sig av sina mest värdefulla erfarenheter och lärdomar.
Hanna-Karins expertkunskaper inom administration och affärsutveckling, likväl som pedagogik och didaktik, är din garanti för att du får rätt kunskaper på ett enkelt, tydligt och begripligt vis.
Examen & Intyg
När du har gått igenom alla 10 lektionerna kan du plocka ut ett diplom och titulera dig själv Diplomerad Digital Kommunikatör.
Du kan också välja att genomföra en mer omfattande praktisk uppgift. När den blivit godkänd av våra lärare blir du Certifierad Digital Kommunikatör.
Gör en intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,3
Kursen har varit riktigt lärorikt och jag har lärt mig så mycket! Dessutom var den uppbyggd på perfekt sätt, att läsa teori i boken för att sedan fördjupa sig i instuderingsfråg...
Bra och pedagogiskt upplägg, lagom längd på de inspelade avsnitten och hela strukturen med instuderingsuppgifter vs övningsuppgifter. Inspirerande och entusiastisk handledning a...
Målgrupp
Certifierad digital kommunikatör vänder sig till dig som på egen hand och i sin egen takt vill utöka sina kunskaper inom digital marknadskommunikation och moderna marknadstekniker.
Extra bra passar den kanske för dig som är småföretagare, är föräldraledig eller om du vill kompetensutveckla dig på, eller utanför, arbetstid.
Certifierad digital kommunikatör passar både för dig som redan kan en del om kommunikation och vill komplettera med en förståelse för den nya tidens logik och teknik, likväl som för dig som är nybörjare på området.
Utbilda dig med Grensman & Grensmans
Grensman & Grensmans AB är ett expertföretag med stor kompetens inom kommunikation, ledarskap och affärsutveckling. Vi har gedigen erfarenhet av föreläsningar och kurser med fokus på digitalisering, kommunikation och ledarskap för privata näringslivet likväl som för Yrkeshögskolan. Vi har tagit...
Bra att kunna läsa i sin egen takt. Bra med olika medier för att lära sig (föreläsning, läsa i bok, olika övningsuppgifter och instuderingsfrågor). Smidigt och lärorikt. Uppskat...