Visa allastudier.se som: Mobil

Utbildningar inom digital marknadsföring

Digital marknadsföring handlar om alltifrån sökmotoroptimering till annonsering i sociala medier. Under en utbildning i digital marknadsföring får du lära dig mer om hur du når ut på nätet och via digitala kanaler.
Visar 1-20 av 39 träffar
12

Hur vet jag om en utbildning inom Digital marknadsföring passar mig?

En utbildning inom digital marknadsföring passar dig som har ett intresse för marknadsföring och som vill hänga med i utvecklingen och de nya förutsättningarna. Oavsett om du tidigare jobbat med traditionell marknadsföring eller om du är helt ny inom området kan du studera just digital marknadsföring då det skiljer sig från den mer traditionella marknadsföringen.

Du som person är analytisk, lösningsorienterad och drivande samt gillar att skapa kontakter och jobba med människor på ett eller annat sätt.

Hur lång är en utbildning inom digital marknadsföring?

Utbildningens längd kan skilja sig beroende på vilken typ av utbildning du väljer att gå. Utbildningar inom digital marknadsföring finns både som program på universitet och som utbildning på en yrkeshögskola. Det finns även kortare kurser att gå. 

Vad ingår i de olika utbildningarna?

Genom att studera en utbildning inom digital marknadsföring lär du dig att marknadsföra i digitala medier och du hamnar i framkant av utvecklingen inom digital marknadsföring. Du lär dig flera delar i marknadsföringsarbetet och kan därmed se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra med hjälp av olika metoder och verktyg.

Innehållet i de olika utbildningarna varierar men många utbildningar ger dig kunskap inom SEO (sökmotoroptimering), SEM (sökmotormarknadsföring), paid marketing, influencer marketing och dataanalys.

I en del utbildningar ingår praktik. Praktik är ett värdefullt tillfälle att sätta dina nyvunna kunskaper på prov och få se hur det fungerar praktiskt. Under en praktikperiod kan du också upptäcka vad du mest är intresserad av –om du inte redan vet det!

Hur ser arbetslivet ut efter en utbildning inom digital marknadsföring?

Du kan välja olika riktningar efter avslutad utbildning men de två vanligaste vägvalen som många står inför är: byrå eller inhouse? Att jobba på en byrå innebär att du ofta specialiserar dig inom ett visst område och jobbar med flera olika kunder medan din roll inhouse kan vara bredare och du jobbar oftast med att marknadsföra företaget du arbetar på och inte en utomstående kund.

Exempel på roller du kan ha efter avslutad utbildning är bland annat:

  • Digital marketing specialist
  • Marknadsföringskonsult
  • Media planner
  • Digital marknadsförare
  • Digital strateg
  • Onlinemarknadsförare
  • Medieplanerare

Framtidsutsikterna ser ljusa ut för dig som väljer en utbildning inom digital marknadsföring då det finns många karriärmöjligheter och arbetsmarknaden växer. Dock växer intresset för den här typen av utbildning vilket innebär att kompetensen ökar i takt med branschens utveckling.

Lycka till med studierna!

Filtrera din sökning
Jämför dina favoriter
Jobb & Lön

Vi vet vad du kommer att få i lön - Vet du?

Ta reda på vad du kan tjäna efter din utbildning och hur jobbutsikterna i din bransch ser ut.

Till Jobb & Lön

Testa dig själv

Svårt att ta ett beslut?

Räta ut dina största frågetecken med vårt utbildningstest.

Testa dig själv