Sök utbildning 👉
Yrkeshögskola

Digital marknadsföringsspecialist

TUC, i Jönköping (+1 orter)
Längd
410 YH-p (82 veckor, ca 2 år)
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
januari 2025 (+3 starter)
Sista ansökan
Sista ansökan: 14 oktober 2024
Utbildningsform
Distans med träffar
Längd
410 YH-p (82 veckor, ca 2 år)
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
CSN-berättigad
Nästa startdatum
januari 2025 (+3 starter)
Sista ansökan
Sista ansökan: 14 oktober 2024
Utbildningsform
Distans med träffar
Få mer information om utbildningen 👍

Digital marknadsföringsspecialist

Utbildningen passar dig som är driven och vill jobba både praktiskt och teoretiskt i ett yrke där du får utlopp för din strukturerade sida likaväl som för din kreativitet. Strategiskt arbete varvas med operativt i en roll där du får användning för dina specialistkunskaper i digital och datadriven marknadsföring. Om du dessutom är nyfiken på människors beteende är detta yrket för dig. Utbildningen sker på distans med närträffar i Jönköping.

Vad arbetar du med?

Yrkesrollen är bred och du jobbar kontinuerligt med att skapa, förstå och analysera de marknadsinsatser som görs i digitala kanaler. Det innebär i praktiken att du tar fram strategier och använder dessa för att optimera marknadsföringen. Du är med hela processen, från att kartlägga behovet till att följa upp och utvärdera insatserna. För att nå dina mål tar du hjälp av insikter och data från exempelvis tidigare kampanjer eller Google Analytics.

Du är experten som på ett tydligt sätt förmedlar dina budskap till relevant målgrupp, både skriftligt och muntligt. Din goda kommunikationsförmåga är nyckeln till framgång i en roll som innefattar allt ifrån att ta fram presentationer till att skriva säljande texter men den är minst lika viktig i samarbetet med andra. Om du trivs i ett föränderligt digitalt klimat kommer du snabbt känna dig som hemma i denna yrkesroll.

Eftersom många företag jobbar mot en internationell marknad ser utbildningen till att förbereda dig för arbetslivet genom att kunna kommunicera åtaganden och lösningar på både svenska och engelska. Det är inte ovanligt att man i rollen förväntas presentera strategier, skapa content eller förhandla med leverantörer på engelska.

Eftersom den snabba digitaliseringen har skapat en stor efterfrågan på digital kompetens i hela Sverige finns ett behov av yrkesrollen inom flera branscher. Med de efterfrågade kunskaperna som utbildningen ger är därför jobbmöjligheterna goda. Utöver att kunna jobba som digital marknadsföringsspecialist kan du även arbeta som digital marknadskommunikatör, digital marknadskoordinator eller digital marknadsstrateg.

Att studera på distans

Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans med uppgifterna. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar (sk närträffar) i Jönköping. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar och grupparbeten.

Notera att LIA:n vanligtvis inte genomförs på distans, utan sker oftast på plats. Du kan med fördel söka din praktikplats på eller i närheten av din bostadsort. Läs mer om LIA på vår hemsida.

Kommande starter

Välj mellan 3 startdatum

januari 2025

  • Distans med träffar
  • Jönköping
  • Sista ansökan: 14 oktober 2024

februari 2026

  • Distans med träffar
  • Jönköping

januari 2027

  • Distans med träffar
  • Jönköping

Varför välja TUC?

Samarbete med branscher

Behov på

arbetsmarknaden

Praktik/LIA

Förkunskaper

  • Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan
  • Särskilda förkunskaper: lägsta betyg E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper. 
    • Engelska 6
    • Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2

Urval

Om antalet behöriga sökande överstiger antalet utbildningsplatser görs ett urval. Urvalet sker utifrån de urvalsgrunder som presenteras nedan och denna process genererar poäng som ökar dina chanser att komma in på utbildningen. Urvalet görs på värdet av särskilt prov, max nio poäng.

Provet består av tre delar som mäter förmåga att arbeta lösningsorienterat i grupp, analysförmåga och problemlösningsförmåga. 

Vid samma poäng görs ett urval i form av lottning.

Examen & Intyg

Efter avslutad utbildning erhålls en yrkeshögskoleexamen.

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN.

Gör en intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Digital marknadsföringsspecialist
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.

TUC Yrkeshögskola Hemligheten bakom TUC:s och våra studerandes framgångar, består av att vi tillsammans levererar det som arbetsmarknaden vill ha; ambitiösa människor med högaktuell kunskap som flyger in i yrkesrollen med kortast möjliga startsträcka. Våra utbildningar är framtagna i nära...

Läs mer om TUC och visa alla utbildningar

Highlights