Industriell organisation och konkurrensstrategi
Kursen behandlar teorin för företagens beteende på marknader karaktäriserade av imperfekt konkurrens. Med endast ett fåtal konkurrenter är företagen mycket medvetna om att de är inblandade i ett "spel", tex. när priset ska bestämmas. Det är dock inte enbart priset som är avgörande konkurrensfaktor, på marknader med imperfekt konkurrens, utan även produktens kvalitet och hur den uppfatts av konsumenten. Reklam blir tex. i sådana fall en viktig konkurrensstrategisk faktor. Kursen behandlar även företagets organisation och varför företagets "inre" verksamhet har en stor beydelse för dess framgång. Detta är aspektet som nästan helt bortses ifrån i den traditionella neoklassiska synen på företaget.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Karlstads universitet
Karlstad universitet är ett av landets yngsta universitet. Här erbjuds ett flertal utbildningsprogram, både på grund- och avancerad nivå. Karlstads universitet vill bidra till såväl internationell som regional och personlig kunskapsutveckling. Genom öppenhet, nytänkande och mångvetenskap har de etablerat sig...
Highlights