Att verka i den medierade offentligheten

Linköpings universitet
Sammanfattning
Fristående kurser (grundnivå)
Linköping
5 hp
Heltid
Klassrum
Startdatum: Vår 2025 - Linköping

Att verka i den medierade offentligheten

I kursen behandlas teorier om organisationskultur och organisationskommunikation. Fokus ligger på kommunikationsbranschen i vid bemärkelse. Exempel hämtas från journalistik, marknadsföring, kommunikatörsyrket samt bok- och översättningssektorn. Frågor som behandlas: Hur fungerar organisationer? Vad utmärker ett företag? Hur har dessa yrken växt fram, hur förhåller de sig till varandra och hur fungerar de idag? Kursen syftar till att ge studenterna konkreta kunskaper som kan omsättas i arbetslivets vardagspraktik. Teorierna kopplas till praktiska uppgifter som att intervjua alumner, analysera jobbannonser/CV och samtal med gäster från branschen.

Förkunskaper

75 hp godkända inom Medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.

Linköpings universitet

Linköpings universitet är ett av Sveriges större lärosäten med 27 000 studenter, 4 000 anställda och över 120 utbildningsprogram. Linköpings universitet har utbildning och forskning inom teknik och naturvetenskap, medicin och vård, utbildningsvetenskap, samhälls- och beteendevetenskap och humaniora. Linköpings universitets ambition är...


Läs mer om Linköpings universitet och visa alla utbildningar

Hitta till utbildaren

Linköpings universitet


Recensioner

Det finns inga recensioner för Att verka i den medierade offentligheten

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön