Medier och samtidskultur
Kursen ger teoretiska och metodologiska ingångar till att kritiskt analysera och tolka mediernas relation till (populär)kultur. Kursen knyter an till begrepp som konvergens, identitet och makt. I fokus står relationen mellan producenter/ägare och de publiker, fan-kulturer och tolkningsgemenskaper som samtida populärkultur medverkar till att skapa. De olika aktörernas roller och relationer samt deras ekonomiska, politiska och tekniska förutsättningar problematiseras i relation till bland annat tv-underhållning, musik och sociala medier.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Linköpings universitet
Linköpings universitet är ett av Sveriges större lärosäten med 27 000 studenter, 4 000 anställda och över 120 utbildningsprogram. Linköpings universitet har utbildning och forskning inom teknik och naturvetenskap, medicin och vård, utbildningsvetenskap, samhälls- och beteendevetenskap och humaniora. Linköpings universitets ambition är...
Läs mer om Linköpings universitet och visa alla utbildningar
Highlights