Sök utbildning 👉

Höst 2024 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum

Astronomi: Astrobiologi - förutsättningar och möjligheter för liv i universum

Denna tvärvetenskapliga kurs behandlar frågorna som rör liv i Universum. Var kan det finnas liv? Måste det vara en planet som vår jord? Hur utvecklas liv på en planet? Hur extrema förhållanden klarar liv? Vi diskuterar dessa och liknande frågor ur fysikaliska, biologiska och sociala perspektiv.
I kursen tar vi också upp metoder för att upptäcka och utforska planeter kring andra stjärnor (exoplaneter) och sökandet efter intelligent liv i universum och möjliga filosofiska och andra konsekvenser av en sådan upptäckt.

Kommande starter

1 tillgängligt startdatum

Höst 2024

• Klassrum
  • Lund

För tillträde till kursen krävs godkända studier omfattande minst 60 högskolepoäng inom naturvetenskaplig, teknisk eller medicinsk fakultet. Tidigare studier i astronomi eller biologi förutsätts således inte.
Lunds universitet