Grundkurs i service management
Är du driven, social och vill göra skillnad? Är du intresserad av service och tjänster? Är du osäker om du vill hoppa på ett program? Sök då till den fristående kursen "Grundkurs i service management", som både introducerar dig till ämnet och även till hur det är att studera på universitetet.
Om Service management
Service management är ett tvärvetenskapligt ämne som ger dig bred kunskap om ekonomi, organisation, marknadsföring och ledarskap i verksamheter där kundrelationer är viktiga.
Om kursen
Grundkursen ger dig en introduktion till ämnet och är uppdelad i fyra delkurser på vardera 7,5 högskolepoäng.
Delkurs 1 handlar om tjänsteperspektivet och hur viktigt det är med ett kundorienterat synsätt. Under delkurs 2 introduceras du till marknadsföring i tjänstesamhället och delkurs 3 handlar om konsumtion och konsumtionsbeteende.
Delkurs 4 är en branschspecifik kurs, som handlar om hälsa, retail eller turism och hotell, som är de tre inriktningarna på kandidatprogrammet i service management. Som student på den fristående kursen ansöker du inför denna kurs till den inriktning du vill läsa.
Kort om varje inriktningskurs:
Hälsa: Du lär du dig om betydelsen av hälsa för en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv. Du läser även om hur synen på hälsa och hälsosektorn har utvecklats över tid.
Retail: Du läser om handelsbranschens framväxt och villkor. Digitalisering är i fokus, men även social och miljömässigt hållbar utveckling.
Turism och hotell: Du får kunskap om betydelsen av en hållbar besöksnäring. Du läser även om centrala begrepp som mobilitet, plats, identitet och värdskap.
Fortsatta studier inom program
Du läser kursen tillsammans med studenterna på första terminen av kandidatprogrammet i service management. Är du därefter intresserad av att läsa vidare på kandidatprogrammet i service management kommer det finnas möjlighet att söka till senare del av program i samband med ansökan till delkurs 4. Urval görs utifrån platstillgång, samt aktuella antagningsmeriter vid höstens antagningsomgång.
Bredden i kandidatprogrammet inom service management gör att du kan arbeta inom många olika branscher, verksamheter och yrken. Utbildningen ger dig möjlighet att jobba i privat, offentlig och ideell sektor. Många av våra tidigare studenter har idag en yrkesroll inom ekonomi, marknadsföring, kundrelationer, HR, produktutveckling, ledning, styrning eller specialist etc.
https://www.ses.lu.se/utbildning/fristaende-kurser-0/grundkurs-i-service-management
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...