Medie- och kommunikationsvetenskap: Fortsättningskurs
Ta dina kunskaper till nästa nivå
Vid det här laget har du förmodligen börjat se ut över medielandskapet med en skarpare skärpa i blicken. Det är därmed dags att fördjupa dig ytterligare och det får du göra genom att exempelvis studera populärkulturella fenomen utifrån perspektiv som semiotik, queerteori och politisk ekonomi.
Du får också ta ytterligare ett kliv in i offentliga institutioner, politiska organisationer och kommersiella verksamheter. Du ska få grundläggande kunskaper om opinionsbildning, dess centrala aktörer samt deras strategiska kommunikationsarbete. Detta genom ett i huvudsak kritiskt och analytiskt perspektiv på dessa aktörers kommunikationsarbete. Det handlar då om såväl teoretisk fördjupning som praktiska fallstudier.
På terminens sista delkurs skriver du en så kallad B-uppsats. Det är nu du verkligen kommer att upptäcka hur mycket du lärt dig och vilka spännande, ibland oväntade, frågor det fortfarande finns att ställa. Kursens uppbyggnad:
- Medier och populärkultur 7,5 hp
- Opinionsbildning: aktörer, praktiker, strategier 7,5 hp
- Analys- och utredningsmetod 7,5 hp
- Uppsats 7,5 hp
https://www.kom.lu.se/kurs/MKVA22
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...