Nationalekonomi: Marknaden - priser, konsumenter och företag
Kursen börjar med en kort introduktion till centrala frågeställningar inom nationalekonomin, dess delområden och historia. Prisbildning förstås genom en modell med utbud och efterfrågan som sedan tjänar som utgångspunkt för djupare analys av konsumenters och producenters beteende. Konsumenters val analyseras utifrån preferenser och nyttofunktioner. Företagens val analyseras med utgångspunkt från vinstmaximering. Betydelsen av marginalbegrepp betonas genom kursen. På utbudssidan studeras marknadsformerna perfekt konkurrens, monopolistisk konkurrens och monopol.
Från och med vårterminen 2025 ingår inga obligatoriska sammankomster i Lund. Under 2024 finns däremot en obligatorisk sammankomst i form av tentamen i sal i Lund i slutet av kursen.
https://www.ehl.lu.se/organisation/nationalekonomiska-institutionen/studera-nationalekonomi/kurser-livslangt-larande-nationalekonomi
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...