Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT
Vill du vara den som utvecklar framtidens affärs och marknadsföringstjänster och är intresserad av hur människor nås och påverkas? Då är du kanske en person som ser möjligheter som andra inte ser och också omvandlar dem till affärsidéer. Idag efterfrågas i allt större omfattning specialistkompetens inom marknadskommunikation via informations- och kommunikationsteknik, till exempel interaktiva medier, Internet, mobila och sociala media. För att möta behovet behövs kunskap inom såväl IT som marknadskommunikation. Denna utbildning ges därför i samarbete mellan Institutionen för data- och systemvetenskap,DSV och Företagsekonomiska institutionen, SBS.
De två första åren studerar du varannan termin IT med fokus på affärssystem och kommunikativa system på Institutionen för data- och systemvetenskap,DSV och varannan termin grundläggande kurser i management, redovisning, marknadsföring, strategi och marknadskommunikation på Företagsekonomiska institutionen, SBS.
Det tredje året integreras dina kunskaper och du skriver en kandidatuppsats inom antingen data- och systemvetenskap eller marknadskommunikation med inriktning mot IT och marknadskommunikation. Beroende på sista terminens val får du en kandidatexamen i antingen huvudområdet reklam och PR eller huvudområdet data- och systemvetenskap.
Karriär efter avslutad examenEfter examen har du en komplett verktygslåda med vilken du kan påverka och kommunicera med människor via IT-system. I framtiden kan du arbeta som projektledare, IT-marknadsförare, marknadsanalytiker, webbstrateg, digital marknadsföringsspecialist, designer av digitala tjänster, webbutvecklare eller planner på till exempel en medie- eller reklambyrå eller i företag med IT som huvudsakligt medium eller affärsidé. Din tekniska kompetens ger dig också möjlighet att arbeta som programmerare eller systemutvecklare. Du kan också välja att studera vidare och ta en masterexamen.
De två första åren studerar du varannan termin IT med fokus på affärssystem och kommunikativa system på Institutionen för data- och systemvetenskap,DSV och varannan termin grundläggande kurser i management, redovisning, marknadsföring, strategi och marknadskommunikation på Företagsekonomiska institutionen, SBS.
Det tredje året integreras dina kunskaper och du skriver en kandidatuppsats inom antingen data- och systemvetenskap eller marknadskommunikation med inriktning mot IT och marknadskommunikation. Beroende på sista terminens val får du en kandidatexamen i antingen huvudområdet reklam och PR eller huvudområdet data- och systemvetenskap.
Karriär efter avslutad examenEfter examen har du en komplett verktygslåda med vilken du kan påverka och kommunicera med människor via IT-system. I framtiden kan du arbeta som projektledare, IT-marknadsförare, marknadsanalytiker, webbstrateg, digital marknadsföringsspecialist, designer av digitala tjänster, webbutvecklare eller planner på till exempel en medie- eller reklambyrå eller i företag med IT som huvudsakligt medium eller affärsidé. Din tekniska kompetens ger dig också möjlighet att arbeta som programmerare eller systemutvecklare. Du kan också välja att studera vidare och ta en masterexamen.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Examen & Intyg
Stockholms universitet
Stockholms universitet
En utbildning från Stockholms universitet är en merit som skapar goda förutsättningar för arbete och karriär, både nationellt och internationellt. Du kan välja bland över 200 program och 1900 fristående kurser inom humaniora, juridik, lärarutbildning, naturvetenskap, samhällsvetenskap och språk. Vid...
Läs mer om Stockholms universitet och visa alla utbildningar
Highlights