Tvekar du att välja en konstnärlig eller hantverksutbildning av anledningen att det känns som ett för osäkert yrke? I dag finns många arenor där konstnärer kan hitta en parallell karriär. Mona Wallström är metallkonstnären som hjälper företag att tänka utanför boxen, genom en konstnärs ögon.
Mona Wallström är i grunden metallkonstnär och har haft en lång och varierad karriär. Det hon kallar ”sin konstnärliga bas” är att göra smycken, men utöver det är hon engagerad på en rad, för en konstnär, mer otraditionella arenor. Hon tycker att konstnärsyrket har förändrats väldigt mycket.
– Det konstnärliga arbetsfältet har vidgats väldigt mycket och det finns många fler variationer. Man jobbar konstnärligt i andra grupperingar och i projekt som tangerar det konstnärliga, det finns helt enkelt fler alternativ.
Mona Wallström har varit engagerad i flera projekt som TILLT har drivit. TILLT tillhandahåller konstnärsdriven personal- och organisationsutveckling för företag och organisationer för att de skall få nya perspektiv på sina verksamheter och stimuleras mot högre kreativitet och innovativ kapacitet. Det kan vara alltifrån 24-timmars innovationslabb till längre projekt där konstnären finns på företaget en dag i veckan under tio månader för att jobba nära företagsledning och personal för att till exempel få ihop ett team eller läsa ett kommunikationsproblem.
– Vi har inte råd att inte ta vara på den här kompetensen från konst och kultur i företag och samhälle idag. Forskning som har gjorts på effekterna av projekten visar att innovationskapaciteten ökar med 20 till 25 procent. Arbetssättet får företag och organisationer att "tillta" tanken och stimulera perspektivförskjutningar. Tillt betyder lutning och konsten får oss att luta lite, och tänka på ett nytt sätt, säger Pia Areblad, grundare och strategi-och utvecklingschef på TILLT.
Mona Wallström jobbade med ett servicecenter där olika yrkesgrupper delade upp sig, vilket hämmade samarbetet. En uppgift de anställda fick göra tillsammans var att studera hur de rörde sig i området, rita ut det en karta, något som i slutändan blev ett mönster, som blev en gardin.
– Ett konstnärligt yrke är ofta väldigt ensamt. I ett sådant här projekt gör man väldigt lite konst, men känner sig väldigt mycket som konstnär. Som konstnär är man van att inte välja en lösning som är det mest uppenbara, vi är vana vid abstrakta frågor och att hela tiden ställa sig själv frågor som ”Vad är det jag vill säga”, och ”Hur ska jag säga det”. Det har man nytta av i arbetet i företaget, säger Mona Wallström.
Hitta utbildningen
Estetiska program på gymnasiet
Hantverksprogrammet på gymnasiet
Johanna Boussard